Göm meny

Abstract



Hastighetsstyrsystem för Förarrobot


{\rtf1\mac\ansicpg10000\cocoartf824\cocoasubrtf440 {\fonttbl\f0\froman\fcharset77 TimesNewRomanPSMT;} {\colortbl;\red255\green255\blue255;} \paperw11900\paperh16840\margl1440\margr1440\vieww9000\viewh8400\viewkind0 \deftab720 \pard\pardeftab720\ri380 \f0\fs24 \cf0 Sammanfattning\ \ De krocktester som utf\'9ars idag \'8ar l\'8csta till det system av styr och draganordningar som byggs upp. Att g\'9ara en krocktest d\'8ar bilarna kan styras individuellt med hj\'8alp av en f\'9ararrobot \'9akar friheten att designa tester.\ Att krocka tv\'8c bilar som p\'8c bilden p\'8c framsidan, med 90 graders vinkel mellan bilarnas f\'8ardriktning st\'8aller det mest tidskritiska kravet n\'8ar de ska tr\'8affa varandra. Detta kr\'8aver en bra hastighetsreglering vilket \'8ar huvuddelen i examensarbetet. \ \ I denna rapport redovisas hur ett s\'8cdant styrsystem skulle kunna byggas samt tester i en simuleringsmodell f\'9ar denna typ av krocktest.\ \ Simuleringsmodellen \'8ar uppbyggd i Matlab/Simulink och efterstr\'8avar att efterlikna ett verkligt sidokollisionstest tillr\'8ackligt mycket f\'9ar att kunna testa styrsystemet.\ \ Efter de tester som gjorts kan man konstatera att det \'8ar m\'9ajligt att konstruera ett s\'8cdant styrsystem som kan f\'8c tv\'8c bilar att tr\'8affa varandra i en s\'8cdan sidokollision som \'8ar beskriven ovan.\ \ /Daniel Axelsson.}

Daniel Axelsson

2007

Download Article (pdf-file)Show BibTeX entry

Informationsansvarig: webmaster
Senast uppdaterad: 2019-04-24