Modeling of a Turbo Charged Spark Ignited Engine
För diagnos och vid utveckling av nya regulatorer till en turbomotor
är det önskvärt att ha en simuleringsmodell som täcker alla motorns
delsystem. En medelvärdesmodell för en bensindriven 2:3 liters SAAB
turbomotor har tagits fram. Tonvikten ligger på att modellera tryck,
temperaturer och massflöden för luftfilter, trottel, insugningsrör,
cylindrar, kompressor och turbin. För att erhålla modeller som är så
generella som möjligt är de flesta av dem baserade på välkända
fysikaliska samband, men när detta inte har varit möjligt eller visat
sig otillräckligt har "black-box"-modeller använts. De flesta av
modellerna som tagits fram är rent statiska, d.v.s. de har beräknats
utgående från mätdata som erhållits från experiment där motorns
arbetspunkt hållits konstant tills alla parametrar av intresse nått
stationärt tillstånd. De dynamiska delar som studerats innefattar
insugningsröret och turboaggregatet. De presenterade modellerna ger
insikt i motorns uppförande och förslag till möjliga förbättringar
och utvidgningar ges också.
Johan Brugård
1999

Informationsansvarig: webmaster
Senast uppdaterad: 2021-11-10