SVC

Kompressionsförhållandet är förhållandet mellan största och
minsta volym hos en kolvmotor. Ju högre kompressionen är ju
mer pressas luft-bränsleblandningen samman innan förbränningen
vilket resulterar i en högre verkningsgrad (se rubriken verkningsgrad).
Ju mer gasen komprimeras, ju varmare blir den. Blir det tillräckligt
varmt startar en kedjereaktion och man får en snabb
och okontrollerad förbränning. Fenomenet kallas
knack och kan på kort tid förstöra en motor. Ökar man momentuttaget
från motorn ökar också knackbenägenheten.
SVC står för Saab Variable Compression och är en forskningsmotor
framtagen av Saab. Som namnet antyder har man här möjlighet
att variera kompressionen. Man har då möjlighet att vid låg
last, t.ex. vid normal landsvägskörning, öka kompressionen
så att man får en mycket effektiv motor. När det sedan blir
dags för en omkörning (hög last) minskas kompressionen och
man har möjlighet att ta ut mycket stor effekt utan att motorn
knackar.
|