Fordonsreglering med framförhållning
För en genomsnittlig lastbilsägare är utgiften för diesel en
tredjedel av den totala kostnaden. På grund av detta skulle även
en liten minskning av bränsleförbrukningen ge en betydande
ekonomisk besparing för ägaren. I detta arbete redovisas metoder
som i vissa fall sparar så mycket som 3.40 %.
Genom att utnyttja information om vägens topografi kan motor och
bromsmoment styras så att bränsleförbrukningen minskas.
Denna rapport behandlar tre sådana metoder. I metod 1 används
dynamisk programmering för att beräkna fram optimala motormoment.
På grund av begränsad datakapacitet ger denna metod ingen bränslebesparing,
jämfört med om farthållare använts. I metod 2 beräknas lösningen
till ett styckvis linjärt optimeringsproblem för att få de
optimala momenten som fordonet ska drivas med. Med de undersökta
vägarna och motorerna ger metoden enligt simuleringar en bränslebesparing
mellan -1.09 % och 3.05 %. I den sista metoden, metod 3, styrs fordonet
på ett sådant sätt i upp- och nedförsbackarna som visade sig vara
effektivt enligt metod 2. Med samma förutsättningar som användes
för att analysera metod 2 gav simuleringarna av metod 3 en besparing
mellan 1.52 % och 3.40 %. Samtliga metoder som beräknar styrningen
av lastbilen är implementerade i Matlab. När simuleringarna utförs
används en modell av fordonet som är implementerad i Modelica.
Slutsatser är att styrningen av lastbilens hastighet kan göras på
ett sådant sätt att en betydande bränslebesparing kan uppnås om
vägens topografi används. Av de metoder som har tagits fram är metod
3 absolut bäst med avseende på den besparing som fås och den
beräkningskraft som behövs.
Anna Wingren
2005

Informationsansvarig: webmaster
Senast uppdaterad: 2021-11-10